Eksponat Miesiąca - Grudzień 2021 r.

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
1 grudnia 2021

Znaczek reklamowy firmy Café HAG z herbem Grajewa z 1930 r.

Jako eksponat miesiąca grudnia Grajewska Izba Historyczna prezentuje znaczek reklamowy firmy Café HAG, na którym jest umieszczony herb Grajewa.

   Przedmiot ma formę znaczka pocztowego o wymiarach 5,66 x 40 mm (tzw. Weltformat V der Brücke). Wzdłuż krawędzi znajduje się ząbkowanie. Papier znaczka jest barwy kremowej. Zadrukowany jest tylko jego awers. Centralnie na tzw. tarczy hiszpańskiej umieszczony jest herb miasta Grajewa: na ciemnoniebieskim tle, zwrócony w prawo czarny wilk z podniesionym ogonem i czerwonym językiem, wilk stoi na zielonej trawie, a za nim znajdują się trzy zielone drzewa iglaste Nad herbem umieszczono w dwóch wierszach napis „Grajewo / ~ 16 ~”. Poniżej herbu zaś, także w dwóch wierszach „Pow. Szczucin / Wojew. Białostockie”. 

   Znaczki tego typu były dodawane były, jako forma reklamy do kawy produkowanej przez firmę „Hag”. Znaczki te można było wklejać w wydany przez tę firmę katalog: „Herbarz Polski” dr M. Gumowski, Kawa Hag, Warszawa 1930. „Zeszyt I” zawierał wizerunki 284 herbów miasta, krain historycznych, diecezji. Planowany „Zeszyt II”, zawierający herby rodowe, nie został wydany. Znaczek ten zgodnie z zawartym w tym katalogu opisem przedstawia: „na niebieskim polu czarny wilk, za nim 3 zielone sosny”. Dodatkowo
w katalogu podano informację, że wizerunek herbu został podany na podstawie herbarza
z Archiwum Akt Dawnych w Warszawie.

   Do zbiorów Izby Pamięci Ziemi Grajewskiej eksponat został przekazany w listopadzie 2007 r. przez Tomasza Dudzińskiego.

 

Café HAG to znana na świecie spółka, produkująca kawę bezkofeinową. Została założona w 1906 r. w Bremie (Niemcy) pod nazwą Kaffee-Handels-Aktiengesellschaft. Twórcą tej marki był Ludwig Roselius. Na początku funkcjonowania władze spółki postawiły na oryginalną kampanię promocyjną swojego produktu. Z propozycją jej sfinansowania zwrócili się do nich ekspresjoniści z grupy Die Brücke (m. in. Otto Hupp), chcący przenieść swoją twórczość na przedmioty użytkowe. W ramach tej kampanii opublikowano serię albumów kolekcjonerskich. Z przodu zawierały one wizerunek herbu, nazwę miasta oraz przynależność administracyjną. Z tyłu znaczka był opis herbu, liczba mieszkańców miasta oraz reklama kawy mielonej. Dodawano je do sprzedawanej kawy. Początkowo albumy wydawano w Niemczech. Sukces tej kampanii reklamowej spowodował, że znaczki z herbami wydawano także dla innych państw. Ogółem wyszczególnione powyżej znaczki wyemitowano w dwóch seriach: w latach 1913–1918 oraz 1927–1939.

Galeria

  • Powiększ zdjęcie Znaczek reklamowy firmy Café HAG z herbem Grajewa z 1930 r.

    Znaczek reklamowy firmy Café HAG z herbem Grajewa z 1930 r.